Blog Post

Waarderen is een vak apart

  • door Hans ter Haar
  • 18 jan., 2017
Wat wil je als je dergelijke fouten maakt bij een bedrijfswaardering? Onjuiste peildatum, geen overleg met management over verwachtingen en beleid om zodoende onderbouwde uitgangspunten voor een cashflowprognose te verkrijgen. Waarschuwing lijkt me dan ook meer dan terecht. Ik wil niet zeggen dat deze accountant niet geschikt is voor het uitvoeren van dergelijke waarderingen maar denk wel dat het, zeker bij bijzondere omstandigheden zoals echtscheiding of bedrijfsoverdracht naar derden, verstandig is hiervoor waarderingsdeskundigen in te schakelen. Waarderen is immers een vak apart.

Klik hier voor het artikel.
door Hans ter Haar 19 apr., 2017

Ben benieuwd waar deze discussie gaat beginnen en eindigen. Kiezen aandeelhouders voor rendement of voor (nationaal) belang van alle stakeholders? Wordt helemaal interessant indien de politiek zich ermee gaat/blijft bemoeien. Wordt vervolgd.

door Hans ter Haar 20 feb., 2017

Les 1 bij opstellen prognoses met welk doel dan ook: check de bronnen en uitgangspunten op realiteitszin. De gemiddelde ondernemer geeft gekleurde informatie over toekomstverwachtingen, dus een kritische houding lijkt hierbij op zijn plaats. Dat je niet alles vooraf 100% correct in kunt schatten is logisch. Maar dat al snel na het ophalen van geld het bedrijf failliet gaat, is het andere uiterste. Aan allen: blijf (zelf)kritisch!

door Hans ter Haar 20 jan., 2017
Een management buy-out (MBO) is een overname van een (deel van een) bedrijf door de zittende leiding en eventueel ander personeel, al dan niet met hulp van financiering van buitenaf.

Bij een MBO wordt de onderneming dus overgenomen door een of meerdere personen binnen het bedrijf. Vaak is dit iemand die al enige tijd bij het bedrijf werkt. Een praktisch voordeel is dat de opvolger het bedrijf al van binnen en van buiten kent (producten, diensten, markt, klanten, leveranciers, personeel, et cetera). Dit zorgt meestal voor een vlotter overnameproces, omdat de overnemer al weet wat hij koopt en zijn plannen al een heel eind uitgestippeld heeft.

De achterliggende motieven van een mbo kunnen komen vanuit de onderneming zelf of vanuit het management. Motieven vanuit het management:
  • Opvolging vanuit de familie is geen optie. Het zittende management wil het bedrijf overnemen en is daartoe financieel (grotendeels) ook in staat Management ziet kansen in - een vaak specialistische - markt die als onderdeel van een groter concern veel moeilijker tot een succes zijn te maken
  • Voorkomen van liquidatie van perspectiefvolle bedrijven of van probleemkinderen binnen een groter geheel
  • Voorkomen van een ‘management walkout’.
Managers die willen vertrekken aan je binden door aandelen in perspectiefvolle bedrijven aan te bieden Zoals eerder benoemd is het voordeel van een MBO dat de ondernemer die het bedrijf overneemt de onderneming goed kent. Daarnaast heeft de overnemer vaak lang samengewerkt met de overdrager en er is een zekere vertrouwensband ontstaan.
Maar let op: een goede manager is niet altijd ook een goede ondernemer. Ondernemerschap vraagt andere kwaliteiten en verantwoordelijkheden!
door Hans ter Haar 19 jan., 2017
Het probleem zou zich met name voordoen bij kleine bedrijven. Deze worden getypeerd met een omzet lager dan € 100.000. Trek daar de kosten vanaf en zet er de uren van de boer tegenover: alleen al op basis van deze rekensom lijkt het logisch dat bij dit segment bijna 3/4 de opvolging nog niet heeft geregeld. Kan me voorstellen dat de opvolger andere plannen heeft.
door Hans ter Haar 24 mei, 2016

Nadat de vorige blogberichten specifiek ingingen op opvolging en overname binnen familiebedrijven gaan we weer verder met de meer algemene benadering. Dit blogbericht behandelt het bespreekbaar maken van het onderwerp bedrijfsoverdracht: hoe, wanneer en met wie?

Het is vanzelfsprekend van belang dat er duidelijkheid bestaat over de opvolging, zowel voor de ondernemer in kwestie, voor de opvolger als voor de rest van het bedrijf, de klanten en de leveranciers. We maken het geregeld mee dat een bedrijf “last” krijgt van personeel, klanten of leveranciers die ongefundeerde conclusies verbinden aan de leeftijd van de ondernemer indien deze op leeftijd is. Onterecht, maar wel begrijpelijk. Informatie over de toekomstplannen, inclusief voeren van management en eigendom van de onderneming, geeft deze partijen duidelijkheid en comfort.

De beste manier om het thema bespreekbaar te maken, is erover te praten met de direct betrokkenen. Zelfs als nog niemand in beeld is als opvolger moet er openlijk over gepraat worden met de sleutelfiguren binnen het bedrijf. Het is belangrijk dat zij weten waar ze aan toe zijn en dat ze de zeker zijn van hun baan in nabije toekomst. Als ze dit niet weten, loopt men het risico dat zij hun eigen toekomstplan uit gaan stippelen (buiten de onderneming). In elk geval, overdracht of niet, is het belangrijk sleutelfiguren te hebben en te houden. De opvolger dan wel koper leunt zwaar op deze personen.

Als u problemen tegenkomt bij een bedrijfsopvolging of u zit in de situatie dat u niet weet wat u moet doen, kunt u dat het best bespreken met een vertrouwenspersoon. Bijvoorbeeld een commissaris of een externe adviseur. Deze vertrouwenspersoon moet namelijk onafhankelijk naar het bedrijf kunnen kijken. Hij moet in staat zijn om zijn emoties bij het bedrijf niet mee te laten spelen in zijn beoordeling.

Vaak denkt een eigenaar dit zelf ook wel te kunnen als hij het prijskaartje van een adviseur ziet, maar vaak kan deze zijn emoties niet achterwege laten en speelt zijn gevoel wel degelijk mee in zijn oordeel. Een externe adviseur zal in alle gevallen ook duidelijk kunnen en moeten maken dat de inzet van hem juist van grote (im-)materiële waarde is.

Share by: